fredag 3 augusti 2007

Gratis heroin till narkomaner - ska Sverige ta efter?

Ska staten förse tunga narkomaner med gratis heroin?

Den frågan kan bli aktuell i Danmark, där en majoritet av riksdagspartierna nu är för en sådan försöksverksamhet, enligt en artikel i DN.

Vidare enligt DN:

"Diskussionen om läkarordinerat heroin i Danmark startade redan i mitten av 90-talet. Socialdemokraterna och tre småpartier lade i våras fram ett konkret förslag om statssubventionerat heroin till de allra mest belastade missbrukarna, av vilka flertalet lever som brottslingar och prostituerade. Hälsovårdsmyndigheter har avfärdat förslaget som dyrt, och de politiska motståndarna har hävdat att åtgärden skulle ses som att staten legaliserar tunga droger.

Förespråkarna har hänvisat till nedåtgående kurvor för både brott och missbruk i exempelvis Nederländerna, delar av Tyskland och Schweiz, där staten delar ut heroin till narkomaner. Hälsoministern Lars Lökke Rasmussen uppger att han vill titta närmare på dessa länders erfarenheter.
"

Det är intressant att jämföra den här danska debatten med hur motsvarigheten ser ut i Sverige - här vill majoriteten i Stockholms landsting inte ens ha program för sprutbyte för att förebygga spridningen av hiv, medan man i Danmark alltså verkar vara positiva till att förse narkomanerna med gratis heroin.



Läs även mitt tidigare inlägg om sprutbytesprogram för narkomaner.

Källa: DN

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag är helt och hållet mot knark. Jag är också mot den organiserade brottsligheten som profiterar på att det är olagligt med droger. Skulle någon göra ett inbrott hos mig så skulle jag nog göra mig själv olycka genom att ha ihjäl personen.

Folk vill fly från verkligheten av olika anledningar. Knark är dåligt men genom sprutbyten och utskrivet knark så kan samhället hålla koll på hälsa och erbjuda vård. Dessutom kan man minska mc-gängens, de etniska kriminella gängens och de vanliga knarksmugglarnas intäkter.

Sedan kanske inte jag gör något dumt i situationen av att komma på en knarkare i min lägenhet. Allt vunnet som jag ser det. Folk har alltid velat knarka och kommer alltid vilja det.