tisdag 31 juli 2007

Finansinspektionens wallraffande granskas av JO

DN rapporterar att Justitieombudsmannen (JO) granskar Finansinspektionens agerande när de för två år sedan skulle undersöka bankers och värdepappersbolags rådgivning till kunderna. Enligt uppgift besökte medarbetare från Finansinspektionens bankkontoren och uppgav sig vara kunder i syfte att undersöka om bankkontoren följde gällande bestämmelser för information till kunderna.

Ur DN-artikeln:

"På Finansinspektionen menar man att metoden är nödvändig.

- Det är inte möjligt på annat sätt än att vara ute för att kunna bedöma hur mötet med kunderna hanteras, säger Erik Saers, tf generaldirektör på Finansinspektionen till dn.se.
"

Jag har svårt att se problemet med att göra denna typ av undersökningar. Så länge man inte uppmanar någon att bryta mot lagar och regler så borde det inte vara något problem. Att skaffa bra underlag för vilka bankkontor som slarvar med informationen till kunderna kan, som nämns i artikeln, vara svårt att göra om man inte får genomföra denna typ av undersökning.

Möjligen kan man invända att Finansinspektionen bara skulle få göra den här typen av wallraffande enbart i fall där man tidigare fått indikationer på att kundinformationen inte sköttes på rätt sätt, men personligen har jag inga som helst problem om denna typ av undersökningar genomförs, under ordnade former.


Läs hela artikeln i DN.

Inga kommentarer: