söndag 29 juli 2007

Fler fall av SL-giljotinering rapporteras

Enligt DN (även SvD) har SL ändrat hur snabbt deras tunnelbanespärrar slår igen och denna ändring har lett till att resenärer i högre grad än tidigare hör av sig med klagomål på att de fått blåmärken av spärrarna.

"- Vi har märkt av ett ökat antal klagomål på kundtjänst. Det handlar om fall där folk har fått sig en kyss och fått blåmärken, säger Maria Adolfsson, presschef på SL.

På de nya spärrarna kan varje maskin ställas in individuellt när det gäller hur hårt och hur snabbt dörrarna ska slå igen. Enligt Björn Holmberg på SL varierar lägena mellan "i stort sett giljotinmässig återgång" till en mycket mjuk stängning.

Presschefen Maria Adolfsson säger att spärrarna inte ställts in på att slå igen hårdare än förut.
"

Har du som reser med SL fått dig en kyss/giljotinering av tunnelbanans spärrar sedan de genomförde den här ändringen?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag blev ordentligt skadad av att pasera en spärr.Min hand svulnade up o gjorde jätten ont.Blodkärlen sprack o underhuden samlades all blod.Hade svårt att använda handen i flera dagar.Gick till spärrvakten för att få hjälp men de bara hänvisade vidare.Sprang runt i T-centralens alla sl ställe.Ingen brydde sig.Till slut kom jag till Hornstull.O gjorde en anmälan.Som så klart blev inget.Jag fick inte en krona av SL.De på stog att det va ingen fel på spärren.Efter detta ä jag rädd att pasera en spärr för att bli skadad igen.De gjorde riktigt ont när jag blev klämd.

Anonym sa...

Jag mår dåligt varje gång jag skall skicka min treåring genom spärren, det är bara en tidsfråga tills han står ivägen när dörren stängs. Som efterföljande förälder får jag i princip alltid dörrarna i armarna, men man börjar vänja sig - det skall vara smärtsamt med kollektivtrafik.

Anonym sa...

Samma här. Fått blåmärken när man passerat, både in och ut. Tror inte ett dugg på att SL bryr sig om kunderna. Sett andra fått smällar och de sk "trivselvärdarna" bara småler när de ser det.