måndag 23 juli 2007

Med Storebror lättar trycket på gaspedalen

I SvD kan vi idag läsa om ämnet trafikkameror och Vägverkets planer på att bygga ut systemet med ytterligare 170 kameror. Vi kan även ta del av läsarnas reaktioner på artikeln här.

Själva kärnan i artikeln är en planerad utbyggnad av systemet med trafikkameror med ytterligare 170 kameror på särskilt olycksdrabbade vägsträckor.

SvD rapporterar bl.a. följande som argument för en utbyggnad:

"Enligt mätningar från Väg- och transportforskningsinstitutet minskar dödsolyckorna med cirka 60 procent på vissa vägar där trafik- säkerhetskameror installerats. Antalet svårt skadade minskar med 30 procent."

Som jag ser det är denna utbyggnad ett alldeles utmärkt förslag om det är så att fartkameror är ett mer kostnadseffektivt alternativ i jämförelse med trafikpoliser vad gäller att säkerställa att trafikreglerna efterlevs och att trafikolyckorna därmed minskar. Läsaren är säkert bekant med det faktum att trafiken lugnar ner sig betydligt så fort förarna vet att de kan åka fast för fortkörning, antingen detta sker p.g.a. fartkameror eller trafikpoliser, där de senare givetvis ger större effekt men samtidigt betydligt dyrare för oss skattebetalare.

Om folk hade omdöme nog att hålla sig innanför hastighetsgränserna på farliga vägsträckor så hade trafikkameror/trafikpoliser inte varit nödvändiga. I den mån de hastighetsgränser som finns på våra vägar inte är vettiga med tanke på trafiksäkerheten på enskilda vägsträckor så borde ytterligare trafikkameror kunna leda till att sådana hastighetsgränser justeras i och med de protester detta skulle föra med sig.

Det är väldigt lätt att man låter sin irritation gå ut över just trafikkamerorna då det egentliga problemet kanske är de hastighetsgränser som finns och att dessa sätts lägre än vad de hade behövt vara om folk tog dem på allvar.

Inga kommentarer: