tisdag 31 juli 2007

Sociala experiment i virtuella världar

Att massiva multiplayerspel online (t.ex. World of Warcraft) har blivit oerhört populära på senare tid kan inte ha gått någon förbi. I DN rapporterar man om hur man i tidsskriften Science (sammanfattning) har undersökt möjligheterna för att använda dessa spel för att genomföra sociala experiment.

Enligt sammanfattningen:

"Online virtual worlds, electronic environments where people can work and interact in a somewhat realistic manner, have great potential as sites for research in the social, behavioral, and economic sciences, as well as in human-centered computer science. This article uses Second Life and World of Warcraft as two very different examples of current virtual worlds that foreshadow future developments, introducing a number of research methodologies that scientists are now exploring, including formal experimentation, observational ethnography, and quantitative analysis of economic markets or social networks."

Själv håller jag med om att potentialen hos virtuella världar som sådana säkert är mycket stor för sociala experiment, men risken är stor att man feltolkar undersökningar om man inte är noga med att ta hänsyn till de speciella regler som gäller i dessa världar och de skäl som spelarna har till att överhuvudtaget delta i spelet. Något som jag tycker vore intressant är om man i högre grad än i dagsläget byggde spel utifrån någon ekonomisk teori om hur människor interagerar med varandra och sedan släpper in spelare som får försöka att lära sig hur just den världen fungerar och hur de bör agera för att "vinna" (hur nu detta definieras, om det ens är nödvändigt).

Vilken typ av experiment skulle du vilja genomföra i en virtuell värld?

Inga kommentarer: